طراحی جلد کتاب و تاثیر آن در فروش

طرح روی جلد کتاب می‌تواند درست مثل یک فروشنده برای مخاطبانش کار کند. پس طرح پرمفهوم و با کیفیت  در کنار وظیفه‌ی اصلی آن که محافظت و صحافی کتاب است، تاثیر زیادی در فروش نیز خواهد داشت. در عصری که ما زندگی می‌کنیم، رقابت بین نویسندگان بسیار شدت گرفته است و به همان نسبت انتشاراتی‌ها نیز تمام توان خود را به کار می‌برند تا در چاپ کتاب از رقبای خود پیشی گیرند.

طراحی جلد کتاب تنها برای کتاب‌های فیزیکی اهمیت ندارد، بلکه برای کتاب‌های الکترونیکی نیز بسیار مهم است زیرا اولین قسمتی که در مورد یک کتاب بصورت آنلاین به شما ارائه می‌شود، جلد آن است. اولین قدم در طراحی کتاب که آخرین مرحله از مراحل چاپ کتاب است، تحلیل، بررسی و جمع آوری تمام اطلاعات می باشد. بایستی مخاطبان کتاب و مشخصات آن‌ها را بررسی کنیم. اینکه رده سنی، جنسیت و فرهنگ آن‌ها چیست. تحلیل این موارد به شما در ایده‌پردازی برای طراحی جلد کتاب کمک زیادی می‌کند.
حتی رنگ و اندازه‌ی تصاویر و نوع فونت به‌کار رفته در کتاب نیز روی طراحی موثر خواهند بود. اگر کتاب نکات و ویژگی های مهمی دارد آن ها را یادداشت کنید و حتما به طراح کتاب خود بگویید.  مواردی که برای جلد روی کتاب الزامی هست شامل موارد زیر است:

  • نام نویسنده
  • عنوان کتاب
  • تصاویر
  • عطف و دسته بندی